7 دلیل گریه کردن نوزادان و روش های آرام کردن آن ها

دلیل گریه کردن نوزاد چیست؟

از آن جایی که نوزاد نمی‌تواند صحبت کند، گریه می‌کند و به همین دلیل گریه نوزاد برای والدین نگران کننده است. زیرا نمی‌توانند متوجه شوند مشکل نوزاد از چیست؟ پیدا کردن علت گریه نوزاد در ابتدا دشوار است اما این را در نظر بگیرید که لازم است با آزمون و خطا یاد بگیرید که کودک شما دقیقا به چه چیزی احتیاج دارد. دلایلی که در ادامه برای شما مطرح می‌کنیم، می‌توانند مشکل و علت گریه نوزاد شما باشند؛

 

من گرسنه هستم: به طور کلی هرگاه نوزاد شما گریه کرد، ابتدا این مورد را بررسی کنید. لازم است نشانه های گرسنگی نوزاد خود را یاد بگیرید، از جمله نق نق کردن و دنبال سینه مادر گشتن. در این مورد اگر قبل از گریه کردن نوزاد به او شیر بدهید مشکل شما آسان تر حل می‌شود. گاهی اوقات نوزاد درهنگام شیر خوردن نیز گریه می‌کند، در این حالت لازم است به شیر دادن ادامه دهید و هنگامی که نوزاد سیر شد،گریه اش بند می‌آید.

 

پوشکم کثیف شده، آن را عوض کنید: فهمیدن این مورد راحت است اما لازم است بدانید برخی از نوزادان نسبت به تعویض پوشک حساس نیستند و به این دلیل گریه نمی‌کنند.

پوشکم کثیف شده

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : دلیل گریه کردن نوزادان هنگام تعویض پوشک چیست؟

 

سردم شده است، مرا گرم کنید: نوزادان در دوره شیرخوارگی گرم بودن و لباس زیاد پوشیدن را دوست دارند، به همین دلیل لازم است یک لایه بیشتر از تعداد لایه هایی که تن خودتان است و در آن راحت هستید، به نوزاد خود لباس بپوشانید. هنگامی که نوزاد لخت است باید سریع و قبل از این که سردش شود به او لباس بپوشانید. همچنین بیش از حد نیز کودک را نپوشانید، چون احتمال گریه از گرم بودن نیز وجود دارد اما احتمال گریه ناشی از گرما به مراتب کمتر از گریه ناشی از سرماست. 

 

مرا در آغوش بگیرید: کودکان برای دریافت حس امنیت به آغوش و نوازش زیادی نیاز دارند. آن ها تمایل دارند صدای والدین خود را بشنوند، صورت آن ها را ببینند، به صدای قلب آن ها گوش کنند و بوی بدن آن ها را استشمام کنند. نوزادان دوست دارند که بعد از شیر خوردن یا تعویض پوشک آن ها را بغل کنید. در ابتدا ممکن است این حس به شما دست دهد که کودکتان را لوس بار آورده اید، اما اینطور نیست و این حالت در ماه های ابتدایی زندگی نوزاد عادی است.

 

کافیه!: همانطور که نوزادان به توجه زیادی نیاز دارند، گاهی اوقات نیز بیش از حد تحریک می‌شوند. این حالت زمانی رخ می‌دهد که در تعطیلات به همراه خانواده خود به گردش بروید و در پایان روز کودک شما گریه کردن بیش از حد طبیعی را آغاز کند. فیلتر کردن عوامل تحریک کننده محیطی (نور، صدا و بغل به بغل شدن) برای نوزاد، کاری دشوار است و به همین دلیل باعث خستگی و گریه نوزاد می‌شوند. در این حالت لازم است کودک را به جایی ساکت و آرام ببرید و تلاش کنید تا او را بخوابانید. برای بهتر در آغوش کشیدن نوزاد میتوانید از محصولی به اسم آغوشی استفاده کنید. این محصول با حفظ بهترین وضعیت فیزیکی برای ستون فقرات شما و نوزاد، سلامتی و آرامش خاطر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

حالم خوب نیست: هنگامی که نوزاد شما تازه شیر خورده و از راحتی او اطمینان دارید (گاهی کودک به دلیل راحت نبودن جای خواب یا پیچیدن مو دور انگشتش گریه می‌کند) اما نوزادتان گریه می‌کند، دمای بدن او را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید تا دچار بیماری ای نشده باشد. به طور گلی گریه ناشی از بیماری با گریه ناشی از گرسنگی متفاوت است و با مرور زمان تفاوت بین آن ها را متوجه خواهید شد. 

حالم خوب نیست

 

حوصلم سر رفته: این مدل گریه‌ی نوزاد خیلی سریع تبدیل به جیغ و داد و پرخاشگری میشود و دلیل آن نیز این است که نوزاد میخواهد بگوید از اینکه او را نادیده میگیرید، به او توجه نمیکنید و با او مشغول بازی نمیشوید ناراحت و عصبانی است. بهترین راه حل برای آرام کردن نوزاد در این مواقع در آغوش گرفتن او، مقداری نوازش و بعد سرگرم کردن او با کمی شیطنت و بازی است.

 

احساس راحتی و امنیت ندارم: نوزادان هموراه دوست دارند تا والدین خود را کنار خود ببینند، وجودشان را احساس کنند، دستشان را بگیریند و به صدایشان گوش دهند. کودکان در سنین نوزادی در شکننده‌ترین و آسیب پذیرترین حالت خود هستند و به همین دلیل است که همواره احساس نیاز به وجود والدین و امنیت دارند.

 

 

مقاله پیشنهادی : چرا نوزاد شیر نمی‌خورد؟


 

هیچ کدام از موارد ذکر شده: گاهی اوقات نمی‌تواند علت گریه نوزاد را پیدا کرد و ان ها را آرام کرد. این نوع گریه کردن در نوزادان، ممکن است از چند دقیقه گریه شدید تا کولیک کامل پیش برود. کولیک به معنی گریه غیر قابل تسکین نوزاد به مدت 3 ساعت در روز و حداقل 3 روز در هفته است. در شرایطی که گریه نوزاد به 3 ساعت نرسد باز هم تحمل این وضعیت برای والدین سخت است.

علت گریه نوزادم معلوم نیست، چه کنم؟

کودک را پوشانده و در آغوش بگیرید: به این دلیل که نوزادان امنیت درون رحم را دوست دارند و می‌خواهند آن را دوباره تجربه کنند، قنداق کردن و در آغوش گرفتن آن ها را آرام می‌کند. البته به دلیل این که قنداق برای نوزاد محدودیت فیزیکی ایجاد می‌کند، برخی از نوزادان به پستانک یا تکان دادن بهتر پاسخ می‎دهند.

 

کمک گرفتن از ریتم: نوزاد به دلیل این که می‌خواهد صدای قلب مادر را بشنود، به بغل شدن علاقه دارد. همچنین می‌توانید از موسیقی های ملایم، صدای یکنواخت (مثل هواکش، سشوار و جارو برقی) یا لالایی استفاده کنید.

 

تکان دادن نوزاد: در آغوش گرفتن نوزاد با تکان راه رفتن، می‌تواند نوزاد را آرام کند. گهواره و گردش با اتومبیل نیز کمک کننده هستند.

 

مالیدن شکم: این کار از آرامش بخش ترین کارها برای نوزاد است که می‌توانید انجام دهید، مخصوصا در صورتی که کولیک در کودک ناشی از گاز روده باشد.

 

مکیدن پستانک: این کار در زمانی که کودک گرسنه نیست، در آرام شدن ضربان قلب، شل شدن معده و کاهش دست و پا زدن نوزاد تاثیر گذار است.

سخن پایانی

تا کنون کودکی از گریه کردن نمرده است اما این امر، استرس زیادی به والدین وارد می‌کند. به طورکلی پس از تولد نوزاد، مادر دچار تغییرات هورمونی است و پدر نیز ممکن است نداند که چه کاری از او بر می‌آید. به این شرایط بی خوابی و گریه نوزاد را اضافه کنید، شرایط خیلی بد می‌شود. هنگامی که پس از انجام کار های زیاد همچنان نوزاد شما گریه می‌کند، بهترین زمان است که به خودتان برسید تا از پا نیفتید.

. بدون ترس نوزاد را روی تخت قرار دهید و اجازه دهید گریه کند.

. از دوستان و اقوام نزدیک کمک بگیرید.

. کمی به خودتان استراحت بدهید و اجازه دهید فرد دیگری از نوزادتان مراقبت کند.

. نفس عمیق را از یاد نبرید.

. با خود این جمله را تکرار کنید: کودک من مشکلی ندارد و گریه به او آسیبی نمی‌رساند، تنها مشکل این است که نوزاد من نمی‌تواند بگوید دقیقا چه می‌خواهد.

 

مطلب های تصادفی